Esto es un arte de profesionales
2008 / 06 / 06 - Les Noticies
N’España, el modernu desarrollu políticu de les autonomíes y nacionalidaes, xeneró un fenómenu de búsqueda d’identidá que, en dellos territorios, contaba con una tradición prósima al romanticismu del XIX, pero que notros ñació nel momentu mesmu de la transición política (últimu cuartu del sieglu XX).
Con ello, el folclorista o etnomusicólogu conviértese non solo nel recopilador d’esti legáu musical sinon tamién nel principal defensor de los sos valores como auténticos. Les canciones asina amosaes, baxo’l marcu d’un territoriu concretu, queden en propiedá d’un conceptu tan vagu como’l del “pueblu” d’esa mesma comunidá. Asina, los cancioneros conviértense nos caltenedores de los raigaños de la cultura popular. El conceptu de raigañu, el “Blut und Blonden” (sangre y tierra) xermánicu, tresfórmase nel únicu parámetru pol que midir l’adscripción d’una música a un territoriu. Les influencies, poco o nada estudiaes, pasen a nun tener importancia. La música de raigañu pasa a ser identificativa d’una comunidá. La cultura entiéndese, asina, dende la so variante estrictamente vertical: como un árbol que sapoza los sos raigaños no más fondo de la tierra.
Esti fenómenu de valorización de los valores tradicionales empieza a dase durante’l periodu de la Illustración, por más que pueda parecer un fenómenu ayenu al espíritu d’ésta: ún de los exemplos más estudiaos, el de la Real Sociedad Bascongada de Amigos del País, fundada pol conde de Peñaflorida, yá dexa a les clares la importancia otorgada polos sos socios y fundadores a la música. Dientro de la Real Sociedad funcionó’l Real Seminario Patriótico de Vergara, qu’illustró la vida y el pensamientu de lo meyor de la sociedá vasca del momentu y que contaba ente les sos asignatures a impartir les de música, danza académica y euskera.
Trátase d’un exemplu magníficu pa estudiar la pureza de lo que, tovía anguañu, sigue defendiéndose como tradición. La danza vasca, sobre la qu’asela ún de los pegoyos de la defensa de la identidá y que sirve d’exemplu del caltenimientu y respetu de los valores tradicionales per parte de los vascos, como anguañu la conocemos ye’l resultáu d’una fonda reforma sufrida nel sieglu XVIII y que va ser completada por Juan Ignacio de Iztueta cola publicación d’un llibru nel que se resalten los valores d’honestidá de los danzantes per enriba d’otros valores musicales.
A pesar de la llarga montonera de cambios qu’introduz nel desarrollu de les dances y na so interpretación particular, Iztueta ta fondamente convencíu de que con too ello sigue siendo fidel a la más pura tradición. La danza vasca, tresmitida per llinea directa dende los tiempos de Tubal, nietu de Noé, continuaba d’esta manera representando los valores d’honestidá qu’ensalzaba La Biblia (que más bien yera la defensa a ultranza de los valores de la Ilesia más tradicionalista, más que nada en materia de sexu, nos años de la Illustración, el momentu nel qu’el determinaos ámbitos la razón vien a ocupar el llugar de Dios).
Estudiando estes tresformaciones, y la so pervivencia n’actualidá al quedar reglada de manera mui ríxida, s’alvierte como la danza incorporó pasos d’otros bailles d’época (que per otru llau nun dexaba d’identificar como llicenciosos y foranos), melodíes ayenes (como’l “minué inglés” que se convierte nel “alkate-soñua”, con lletra del propiu Iztueta, na que se reflexa bien a les clares una defensa descomanada del orden establecíu) y una interpretación ayena al so sentimientu orixinariu (la incorporación d’un pañuelu nes manes de los danzantes pa que nun se rozaran siquiera).
Dalgo asemeyao sucedió ente finales del sieglu XIX y primeros del XX cuando una serie de compositores clásicos s’averaron a la tonada asturiana almiraos poles estraordinaries voces de dellos de los sos principales cantadores. Influenciaos pola moda del los lieder alemanes, convirtieron unes melodíes populares n’auténticos modelos pa toa una xeneración de cantadores que continuaron repitiendo los sos esquemes a tolo llargo del sieglu XX.
La popular tonada asturiana, que conocemos como asturianada, sufre asina una gran tresformación. Baldomero Fernández ye la figura clave d’esti procesu. Les canciones que güei se consideren clásiques, los patrones polos que se fueron rixendo les nueves composiciones y los varemos de puntuación que rixen nos concursos de tonada, fueron establecíos n’aquellos primeros de sieglu XX. Lo que nun quita pa que se siga considerando a l’asturianada como’l xéneru más identificativu de la música asturiana.
“Yo soy una persona que me aburre cantar siempre igual y pienso que la ortodoxia hay que cogerla e inspirarse y desarrollarla para hacer cosas que invitan a hacer nuevo arte. Porque esto es una música viva, esto no es una música de museo, sino estaríamos paraos, estaríamos todavía en la caverna, estaríamos todavía en la fragua, estaríamos todavía en el campo y esto es un arte de profesionales...”. Enrique Morente.